Gezond eten

Eet jezelf gelukkig

Je herkent het vast wel. De eerste zonnestralen in je gezicht en die winterdip verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar wist je dat wat je eet, ook belangrijk is voor hoe je je voelt? Onze voedingsexpert Laura legt uit: hoe eet je jezelf gelukkig?

“Hiervoor hoef je geen vreemde dingen te eten”, begint Laura. “Het klinkt bijna een beetje saai, maar je eet jezelf vooral gelukkig door gezond en gevarieerd te eten.”

Gezonde hersenen

“In ieder ingrediënt zitten andere stoffen die je nodig hebt. Bijvoorbeeld voor je spieren of botten, maar ook voor de werking van je zenuwstelsel, gezonde hersenen en energie. Allemaal dragen ze bij aan je geluksgevoel.”

Vlees, groenten en noten voor je zenuwstelsel

Zo draagt vitamine B1 (thiamine) bijvoorbeeld bij aan een normale werking van je zenuwstelsel. Dit is belangrijk om je goed te voelen, want je zenuwstelsel stuurt al je lichaamsfuncties aan, waaronder je stemming en emoties. Een tekort kan je neerslachtig maken. Vitamine B1 zit onder andere in vlees, groenten, noten en graanproducten.

Groene groenten voor energie

Magnesium helpt je om energie vrij te maken uit voeding. Bij een tekort ben je sneller vermoeid en mogelijk prikkelbaar of zenuwachtig. Magnesium vind je onder andere in noten, avocado’s en bananen en in groene groenten zoals spinazie.

Vette vis voor je immuunsysteem

Vitamine D is ook zo’n belangrijk stofje om je gelukkig te voelen. Het draagt bij aan het goed functioneren van je spieren en immuunsysteem. Vitamine D krijg je binnen via zonlicht op je blote huid, maar haal je ook uit voeding. Het zit met name in vette vis zoals zalm of paling.

Varieer met verse ingrediënten

Nu betekent dit niet dat je elke dag spinazie met zalm moet gaan eten. “Dan kom je weer andere stofjes tekort. Varieer met verse gezonde ingrediënten. En ook belangrijk: laat suiker zoveel mogelijk staan. Dit zorgt voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daar word je niet gelukkiger van.”

Gevarieerd eten zonder zelf te koken

Vind je het nou lastig om de juiste dingen te eten? Wij hebben als missie om Nederland gezonder te laten eten en maken het daarom zo makkelijk mogelijk voor je, door gezonde maaltijden gewoon bij je thuis te bezorgen.

Voldoende variatie

Met elke week 24 andere maaltijden op het menu is er voldoende variatie en je hoeft ze alleen nog even op te warmen in de oven of magnetron, waardoor je minder stress hebt over het avondeten én meer tijd overhoudt om buiten te zijn. En ook dát maakt gelukkig.

Geef je lente een boost met Uitgekookt

Probeer tijdens de Groene Geluksweken onze speciaal samengestelde voorjaarsmaaltijden met ingrediënten waar je blij van wordt. Ze zijn een bron van vitamine B1, magnesium of Vitamine D. Zoals de rodekoolschotel in onderstaande video. Probeer ze ook!

Probeer ze ook

Ook benieuwd naar deze voorjaarsspecials? Probeer ze ook! Ze staan t/m 17 april op ons menu. Ben je nieuw bij Uitgekookt? Maak ook kennis met Uitgekookt.nl en profiteer van onze kennismakingsaanbieding: 4 voor €20! Naar de maaltijden.

Voedingsexpert Laura

Voedingsexpert Laura is specialist op het gebied van voeding en gezondheid en zorgt ervoor dat onze maaltijden niet alleen lekker, maar ook gezond zijn!