Van onze diëtist

8 tips om eenvoudig gezonder te eten

We weten dat het goed voor ons is, maar gezond eten is niet altijd even eenvoudig. Misschien ben je druk, weet je niet goed waar je moet beginnen of vind je het lastig om verleidingen te weerstaan. Herkenbaar? Met deze tips wordt gezond eten steeds eenvoudiger!

Tip 1: Zet kleine stapjes

Misschien ben je supergemotiveerd om het vanaf nu helemaal anders te doen. Je gaat je voedingspatroon compleet omgooien en alleen nog gezond eten! Nooit meer chips, koek en chocola, groente en fruit it is!

Dat is een mooi streven. Maar pas op. Wanneer je drastische veranderingen doorvoert, is het moeilijker om je nieuwe voedingspatroon op de lange termijn vol te houden. Grote kans dat je een paar weken super gezond eet, maar daarna weer vervalt in oud gedrag. Dat ligt niet aan jou, dat is hoe wij mensen in elkaar steken. ;)

Wat wel werkt? Kleine stapjes waardoor je stukje bij beetje steeds gezonder gaat eten. Gezond eten zou namelijk geen dieet moeten zijn, maar een blijvende levensstijl. Begin daarom met kleine veranderingen. Thee in plaats van cola. Een handje nootjes in plaats van chips. Voeg hier langzaam aan meer gezonde keuzes aan toe. Op deze manier leer je jezelf nieuw gedrag aan, wat blijvend is.

Tip 2: Stop er groente in!

Eén van de dingen waar je mee zou kunnen beginnen, is groente toevoegen aan meer dan alleen je avondmaaltijd. Ontbijt bijvoorbeeld met een smoothie met fruit en een handje spinazie of boerenkool. Super gezond en je proeft de groente amper terug. Ook kun je komkommer en tomaat toevoegen aan je boterham met kaas. Lekker fris en weer een stapje dichterbij een gezond voedingspatroon.

Tip 3: Neem altijd een flesje water mee

Water is onmisbaar voor een mens. We bestaan voor zo’n 70 a 80% uit water. Een deel zit in ons bloed, een ander deel is nodig voor de werking van onze organen. Drink je te weinig, dan merkt je lichaam dat al snel. Er wordt dan ook aangeraden om per dag zo’n 1,5 tot 2 liter water te drinken. Hier kom je eenvoudiger aan als je altijd een flesje water bij je hebt. Ook voorkomt dit ongezond snacken! Want soms geeft je lichaam niet duidelijk aan of je nu trek of dorst hebt. Een slokje water kan al wonderen doen.

Tip 4: Ga niet naar de supermarkt als je honger hebt

Het blijft lastig om niet te vallen voor al die ongezonde supermarktversnaperingen. Chips, koek, toetjes. Je wordt er eventjes blij van, maar maakt je lichaam er niet zo blij mee. Er zitten weinig voedingsstoffen en wel veel zout, vet en/of suiker in. Wil je gezonde keuzes maken in de supermarkt? Zorg dan dat je vooraf al hebt gegeten. Dan val je veel minder snel voor al die verleidingen. Ga je toch direct uit je werk met een rammelende maag naar de supermarkt? Bedenk dan van te voren wat je wilt kopen en houd je aan je lijstje.

Tip 5: Plan vooruit

Een tip waarmee je het vorige punt ook direct tackelt: plan vooruit. Zorg dat je al gezonde ingrediënten (of maaltijden) in huis hebt voor een aantal dagen. Dan kun je snel een gezonde maaltijd maken en val je minder snel voor ongezonde keuzes.

Tip 6: Gezonde tussendoortjes

Sommigen mensen komen de dag door met drie maaltijden, velen moeten ook tussendoor iets eten. Zorg dat je op deze momenten iets gezonds binnenkrijgt. Een stuk fruit, een rijstwafel met kipfilet, een bakje yoghurt. Zo is je maag weer eventjes gevuld waardoor je niet grijpt naar ongezonde snacks en je hebt direct weer wat voedingsstoffen binnen.

Tip 7: Houd bij wat je eet

Weet jij precies wat je eet op een dag? Weet je hoeveel calorieën en voedingsstoffen je binnenkrijgt, maar ook hoeveel suiker en ongezonde vetten? Dit bijhouden biedt je veel inzicht. Hierdoor kom je erachter dat dat broodje gezond eigenlijk helemaal niet zo gezond is en kies je eerder voor een echt gezonde lunch. Er bestaan tegenwoordig veel apps waarin je eenvoudig kunt bijhouden wat je eet en welke voedingsstoffen dit eten bevat.

Tip 8: Zorg voor een koelkast gevuld met gezonde maaltijden

Wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken om gezond te eten? Zorg dan dat je koelkast gevuld is met gezonde kant-en-klaarmaaltijden. Hierdoor krijg je niet alleen de nodige groenten en voedingsstoffen binnen, ook voorkomt een volle koelkast dat je gaat snaaien. Dankzij onze maaltijden zit je lang vol én je hoeft niet met trek naar de supermarkt: win-win dus! Bekijk snel wat er deze week op het menu staat en bestel wat lekkers!

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.