Gezond eten

Zo zorg jij dat je elke avond gezond eet - zelfs als je geen zin / tijd hebt om te koken!

Streef je ernaar om elke avond een gezonde maaltijd op tafel te hebben? Maar heb je niet altijd zin of een mogelijkheid om gezond te koken? Lees dan dit blog met tips om het voor jou makkelijker te maken!

Deze ingrediënten mogen niet ontbreken

Ieder lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen nodig: bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen. Bouwstoffen zorgen voor de groei, de ontwikkeling en het herstel van het lichaam. Brandstoffen zorgen, niet heel onverwachts, voor energie. Daarnaast bestaan beschermende stoffen uit vitamines en mineralen, waardoor je gezond blijft.

Vitamines en mineralen

Maar hoe krijg je al deze vitamines en mineralen binnen? Groenten! Een gezonde maaltijd kan niet zonder groenten. De voedingsstoffen van groente verlagen je bloeddruk en cholesterol en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Vergeet ook niet om dagelijks 2 porties fruit te eten. Hier zitten weer andere benodigde voedingsstoffen in.

Koolhydraten

Veel mensen proberen koolhydraten te vermijden, maar deze voedingsstof zorgt juist voor energie. Bovendien zorgen koolhydraten voor vezels, B-vitamines, jodium en ijzer. Er zijn verschillende soorten koolhydraten: snelle (suikers) én gezonde (zetmelen). Bij Uitgekookt focussen we op gezonde koolhydraten. Benieuwd welke ingrediënten veel gezonde koolhydraten bevatten? Deze hebben we voor jou op een rijtje gezet:

  • Aardappelen
  • Volkorenpasta
  • Zilvervliesrijst
  • Couscous
  • Bulgur

Eiwitten

Natuurlijk mogen eiwitten niet ontbreken in jouw gezonde maaltijd. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw- en behoud. Er zijn zowel dierlijke als plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten kun je halen uit vlees, vis, melk, kaas en eieren, maar ook bijvoorbeeld uit vleesvervangers.

In producten als brood, peulvruchten, noten en paddenstoelen vind je juist plantaardige eiwitten. Kies je voor vegetarische maaltijden? Zorg dan dat je extra plantaardige eiwitten binnenkrijgt omdat deze doorgaans moeilijker worden opgenomen door het lichaam. De vegetarische maaltijden van Uitgekookt zijn voorzien van bijvoorbeeld noten, kaas, peulvruchten of vleesvervangers.

Vetten

Het klinkt misschien gek, maar ons lichaam kan niet zonder vetten. Vaak wordt er gedacht dat het ons dik maakt omdat het veel calorieën bevat. Vet is in principe een bouwstof die ervoor zorgt dat we oplosbare vitamines kunnen opnemen. Denk dan bijvoorbeeld aan vitamines A, D, E en K.

Onverzadigde vetten zijn gezonder dan verzadigde vetten. Kies dus bij voorkeur voor vloeibare bakproducten, oliën, noten en vette vis. Ook bij Uitgekookt wordt er zo veel mogelijk gebruikgemaakt van vloeibare bereidingsvetten. Nuttig de volgende producten met mate: volle melkproducten, kaas, chocolade en vet vlees.

Hoeveel avondeten is geadviseerd?

Je vraagt je wellicht af hoeveel gram avondeten per persoon aanbevolen is. De “medium” kant-en-klaar maaltijden die Uitgekookt aanbiedt zijn ongeveer 450 gram. Dit is dan ook geadviseerd voor een volwassene. Gezonde maaltijden zijn doorgaans als volgt opgebouwd:

  • 150 gram groente
  • 100-150 gram koolhydraat componenten (aardappelen, pasta, rijst etc.)
  • 100 gram vlees of vis
  • 60 gram saus

Variëren is enorm belangrijk!

Wanneer je iedere dag varieert met verschillende ingrediënten en voedingsstoffen ontstaan er geen tekorten. Variëren kan nog best een uitdaging zijn. Uitgekookt maakt het je makkelijk met de “Gezond variëren” maaltijdbox. In deze box vind je 5 maaltijden: aardappels, groente en vlees gerecht, een visgerecht, een vegetarisch gerecht, een pasta en een maaltijd met rijst of andere graansoort.

Een andere manier om dagelijks iets uit iedere voedingsgroep te eten is door naar de welbekende “Schijf van Vijf” te kijken. Deze is opgesteld door het Voedingscentrum om je te informeren over benodigde gezonde voedingsstoffen. De schijf is opgedeeld in de volgende categorieën:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelenDranken
  • Dranken

Overweeg gezonde kant-en-klaar maaltijden

Dé oplossing voor wanneer je geen zin of tijd hebt om te koken is het bestellen van gezonde kant-en-klaar maaltijden bij Uitgekookt. Dan weet je zeker dat je de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. De maaltijden worden dagvers bereid met veelal lokale ingrediënten. Profiteer nu van onze kennismakingsaanbieding: 3+1 gratis!

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 3+1 gratis

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.