Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.
In de afgelopen jaren waren trends zoals plantaardig eten, biologisch voedsel en superfoods erg populair. Op basis daarvan zijn er een aantal opkomende foodtrends voorspeld voor het jaar 2023:
Duurzaamheid zal in 2023 ook een belangrijke rol spelen in het voedingspatroon van veel mensen. Het wordt steeds belangrijker om op zoek te gaan naar voedsel dat op een duurzame manier is geproduceerd. Het is voor veel mensen steeds belangrijker om voedselverspilling tegen te gaan en zo duurzamer te leven. Het gaat niet alleen om biologisch voedsel maar ook om voedsel dat geen schade toebrengt aan het milieu.
Voedselintoleranties en allergieën worden steeds vaker vastgesteld waardoor mensen op zoek zijn naar voedsel dat hierop is aangepast. In 2023 zal er meer vraag zijn naar glutenvrij, lactosevrij, notenvrij en andere allergenenvrije opties. Bij Uitgekookt zijn ingrediënten per maaltijd te bekijken waardoor je goed kunt zien welke allergenen in de maaltijd verwerkt zijn.
Daarnaast wordt het steeds belangrijker om te kijken naar de impact die de voedselindustrie heeft op het milieu en de lokale economie. Daarom zal naar verwachting de vraag naar lokale en seizoensgebonden producten in 2023 blijven groeien. Door voedingsmiddelen te kopen die lokaal zijn geproduceerd en in het seizoen zijn, is het mogelijk om je ecologische voetafdruk te verkleinen en de lokale economie te ondersteunen. Uitgekookt is druk bezig om haar ecologische voetafdruk zo veel mogelijk te verkleinen. Wij kiezen onze ingrediënten met zorg uit. Groenten kopen wij daarom zo vers en lokaal mogelijk in.
In onze drukke levensstijl wordt gemak steeds belangrijker. Naar verwachting zullen in 2023 gemakkelijke en snelle maaltijden populair blijven. Dat bezorgen van de maaltijden steeds populairder wordt is ook te merken aan de groei van de totale markt, die jaarlijks met 5 tot 10 procent zal stijgen.
TikTok speelt ook een belangrijke rol in het stimuleren van food trends. TikTok is een groot sociaal media platform dat populair is bij jongeren en heeft een enorme invloed gehad op de voedingsindustrie. De exotische gerechten zullen daardoor aankomend jaar steeds populairder worden. Daarnaast worden gezonde drankjes zoals smoothies en groene thee ook een belangrijk aspect volgens TikTok in 2023.
Gemak gaat dus een steeds grotere rol spelen in het dagelijkse leven van vele mensen. Daarnaast heeft sociale media ook een grote invloed als het gaat over foodtrends. De foodtrends zullen door deze factoren steeds gezonder en makkelijker worden. Ook zal de herkomst van een product een belangrijke factor worden komend jaar. Welke food trends heb jij in het dagelijkse leven verwerkt in je routine?