Gezond eten

Goede voornemens: zo hou je ze wel vol

Het nieuwe jaar is begonnen, jij gaat het helemaal anders doen! Gezonder eten, vaker sporten en minder snoepen. We beginnen hier elk jaar vol goede moed aan, maar aan het eind van januari haken de meeste mensen af. Dat wijntje is toch wel heel lekker en die taart kun je gewoon niet laten staan. Maar hoe houd je goede voornemens dan wél vol?

25% van de goede voornemens faalt al binnen 2 weken. Je begint gemotiveerd aan je goede voornemens, maar binnen enkele weken val je terug in oude gewoontes. Dat komt door je reptielenbrein. Dit gedeelte van je brein bewandelt graag de al bewandelde paden en houdt veranderingen tegen.

Is het dan onmogelijk om je oude gewoontes af te leren? Nee, zeker niet. Daarvoor gebruik je het denkbrein. Dit deel van je brein kan logisch beredeneren en weloverwogen keuzes maken.

Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk om je goede voornemens vol te houden met onze tips.

Tip 1: Zet kleine stapjes

Kies voor kleine veranderingen. Het is niet nodig dat wijntje volledig van je menu te schrappen. Drink eens 1 wijntje in plaats van een hele fles. Of neem een handje nootjes in plaats van een zak chips. Verdeel je doel in kleine stappen, dan is het gemakkelijker nieuwe gewoontes aan te leren. Leuk feitje: het duurt ongeveer 21 dagen voor je een gewoonte aan- of afleert.

Tip 2: Leer je valkuilen kennen

Het is belangrijk om te weten wat jou weerhoudt om je doelen te halen. Wil je gezonder eten, maar houd je niet van koken? Bestel je maaltijden bij Uitgekookt. De chefs van Uitgekookt bereiden de maaltijden met liefde. Door het kookproces behouden we de vitamines en blijven de groenten knapperig. Zo eet je echt gezond en echt lekker, zonder zelf te koken.

Tip 3: Geef jezelf eens een complimentje

Gaat het goed met je voornemens? Super! Het is belangrijk positief te blijven om je goede voornemens te behalen. Motiveer jezelf en wees trots. Zo blijft het leuk om te werken aan je doelen en houd je het langer vol.

Tip 4: Zorg voor reminders

Zet je sportafspraak in je agenda en schrijf je wekelijkse wandeling met de buurvrouw op de kalender. Op die manier herinner je jezelf regelmatig aan je goede voornemens. Uitgekookt stuurt elke week een nieuwsbrief met de lekkerste gerechten van de aankomende week. Zo word je er elke week aan herinnerd om een gezonde kant-en-klaarmaaltijd te bestellen. Of volg ons op om op de hoogte te blijven van de lekkerste recepten en de leukste tips. Ideaal voor je goede voornemens!

##Tip 5: Maak je doelen concreet Meer sporten, minder snoepen en gezonder eten. Deze goede voornemens zijn niet meetbaar. Maak je voornemens meetbaar en concreet. Wil je meer sporten? Beloof jezelf dat je iedere week 3 keer naar de sportschool gaat. Wil je gezonder eten? Neem elke dag een stuk fruit. Of kies elke dinsdag, woensdag en donderdag voor een kant-en-klaarmaaltijd van Uitgekookt. Elke maaltijd bevat 150 gram groente. Zo eet je al minimaal 3 keer per week gezond, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen.

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.