Inspiratie voor gezond en lekker eten

Gelukstip 2: Doe aan hersengymnastiek

Nu het zonnetje weer begint te schijnen (althans, begon..), geven we je graag wat tips die je geluksgevoel een extra boost geven. Vier activiteiten waar je bewezen gelukkiger van wordt. Inclusief bijpassende maaltijd. Dit is tip 2: doe aan hersengymnastiek.

Blijf mentaal fit

Naast lichamelijke beweging is het namelijk ook belangrijk om je hersenen fit te houden. Daag ze regelmatig uit. Een dagelijks potje hersengymnastiek vermindert het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, aldus de Hersenstichting.

Nieuwe hersenverbindingen

Dat komt omdat je hierdoor nieuwe hersenverbindingen aanmaakt. En hoe meer hersenverbindingen, hoe meer cognitieve reserve. Dit is het vermogen om te kunnen compenseren voor schade in je hersenen. Cognitieve reserve zorgt ervoor dat je langer op hetzelfde niveau kunt presteren. Op latere leeftijd kan het aandoeningen en klachten die bij veroudering horen, uitstellen of vertragen. Kortom: hoe meer cognitieve reserve, hoe langzamer de veroudering van je hersenen. En dat is natuurlijk iets om blij van te worden.

Tips om je hersenen te prikkelen

Je kunt je hersenen prikkelen op allerlei manieren. Het gaat er vooral om dat je af en toe die automatische piloot doorbreekt en dingen doet die nieuw voor je zijn. Een aantal tips:

  • Loop eens een ander rondje dan je gewend ben of neem een nieuwe route naar je werk.
  • Leer een instrument bespelen. Ga bijvoorbeeld op gitaarles, of leer het jezelf met behulp van online tutorial. Er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden.
  • Leer een nieuwe taal.
  • Maak (online) puzzels zoals sudoku, woordzoekers of andere hersenkrakers. Gaat het je makkelijk af? Dan is de uitdaging er af en is het tijd voor een moeilijkere of ander soort puzzel.
  • Tijdens de lockdown kwamen bij velen de bordspelletjes weer op tafel. Ook dat is een goeie en gezellige manier van hersengymnastiek!

Topmaaltijd voor braintraining

Een maaltijd waar je je hersens goed mee op gang helpt is onze gevulde cannelloni’s met roomsaus en spinazie. De magnesium uit spinazie bevordert het concentratievermogen en draagt bij aan het functioneren van het geheugen.

Je bestelt 'm hier: https://uitgekookt.nl/product/5802

Voedingsexpert Laura legt uit

En jij?

Wat doe jij om jong van geest te blijven? Heb je misschien een goede tip voor anderen? Laat een reactie achter onder het bericht op Facebook of Instagram!

Naar de vorige tip

Geluktip 1: ga bewegen

Naar de volgende tip

Gelukstip 3: start een creatieve hobby(Gelukstip 3: start een creatieve hobby)

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.