Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.

Ontmoet onze bezorgers: onze sociale superhelden die niet alleen je maaltijden bezorgen, maar ook een glimlach. Ze zijn om in te lijsten, letterlijk. Deze keer in de spotlight: bezorger Bert. Hij bezorgt in IJsselmuiden en Kampen (Overijssel).

Waar Bert in zijn werkende leven bij klanten aan de keukentafel zat om financieel advies te geven, helpt hij nu bij het invullen van weekmenu’s. Soms zelfs bij dezelfde mensen.

Lief en leed

De 64-jarige IJsselmuidenaar is een bekend gezicht in zijn woonplaats, waar hij maaltijden bezorgt. Veel klanten kende hij al. Van gezicht, persoonlijk of soms uit zijn werkende leven als portefeuillehouder bij een bank. Zo komt het wel eens voor dat hij bij dezelfde mensen over de vloer komt als toen. Al staat hij nu met maaltijden voor de deur.

In zijn werkende leven leerde hij het leven van zijn klanten goed kennen. Lief en leed werd gedeeld. En hoewel de te maken keuzes nu niet meer bestaan uit beleggen of investeren, maar uit gehaktbal of kipsaté: de verhalen blijven.

Ontzorgen in plaats van bezorgen

Voor Bert is maaltijden bezorgen dan ook veel meer dan bezorgen alleen. “Het pakketje afgeven is eigenlijk een aanleiding om even een stap binnen de deur te zetten.” Zelf spreekt hij over ontzorgen. Hij denkt graag in oplossingen en helpt waar het kan.

Denken in oplossingen

Zo was er de vrouw met het kapotte tuinhekje. Bert nam bij zijn volgende bezoek een schroevendraaier mee en fikste het hek. Of die klant die niet elke week maaltijden ontvangt, maar wel graag bestelt via een menulijst. Bert rijdt gewoon een stukje om, om menulijsten bij hem in de brievenbus te doen.

Klanten die weinig thuis zijn

Ook als het gaat om klanten die weinig thuis zijn denkt Bert in oplossingen. Zo zet hij de maaltijden bij de één in een koelkast in de schuur en bij een ander in een koelbox in de tuin.

Iets té betrokken

Alhoewel deze betrokkenheid soms iéts te ver gaat. Zo was er een klant die zijn menulijst was vergeten in te vullen. “App je bestelling maar door, zei ik hem. Vervolgens kreeg ik elke week een appje met een bestelling. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dan kun je net zo goed online bestellen”, vertelt Bert lachend.

Boot

Zolang het past in zijn leven, blijft Bert in ieder geval met veel plezier maaltijden bezorgen. “Al kan het ook dat ik mij op gegeven moment bedenk om voor langere tijd weg te gaan. Ik heb een boot. Stél dat de gelegenheid zich voor doet…”