Gezond eten

Dit kun je eten op een luie zondag

Zondagmiddag 3 uur. Je zit op de bank. Je bedenkt wat je vanavond gaat eten. Je hebt geen zin om te koken, maar je wil wel iets gezonds eten. Wat moet je eten op een luie zondag?

Wanneer je geen zin hebt om te koken, ligt een uitgebreide gezonde maaltijd niet voor de hand. Maar je lichaam heeft toch voedingsstoffen nodig om te functioneren. Hoe los je dat op als je toch iets lekkers wil eten?

Wat te eten op een luie zondag?

Op een luie zondag heb je vaak geen zin om ‘s avonds nog de afwas te doen. Je wil een serie kijken en je voorbereiden op een nieuwe werkweek. Daarom houden we bij al onze suggesties rekening met de afwastijd. De bereidingstijd en de moeite die je voor de maaltijden moet doen, tellen we ook mee. Zo maak jij de beste keuze voor jouw eten op een luie zondag.

Pizza bestellen

  • Afwastijd: geen
  • Bereidingstijd: geen
  • Moeite: 1/10
  • Gezond: 1/10

De meest voor de hand liggende suggestie is natuurlijk het bestellen van een pizza. Je hebt waarschijnlijk een of meerdere apps op je telefoon om een pizza mee te bestellen. Het enige dat je voor deze maaltijd hoeft te doen, is een pizza uitzoeken, bestellen, betalen en de deur open doen om de pizza aan te nemen. Kleine moeite, geen afwas, maar niet heel gezond.

Rijstschotel

  • Afwastijd: 2 minuten
  • Bereidingstijd: 15 minuten
  • Moeite: 4/10
  • Gezond: 8/10

Kook de rijst in een aparte pan of maak een eenpansgerecht met (risotto)rijst. In een Oosters fried rice-gerecht kun je veel groenten stoppen, wat het gerecht weer gezond maakt. Een lekkere en een gezonde maaltijd voor een luie zondag!

Kant-en-klaarmaaltijd

  • Afwastijd: 1 minuut
  • Bereidingstijd: 4 minuten
  • Moeite: 1/10
  • Gezond: 10/10

De kant-en-klaarmaaltijden van de supermarkt verdienen geen ‘10/10’, maar onze eigen kant-en-klaarmaaltijden wel. Maaltijden uit de supermarkt hebben veel toegevoegde suikers, zout en geur-, kleur- en smaakstoffen. Niet echt een gezonde optie dus. Bij Uitgekookt doen we het anders. Onze chefs en diëtist kijken elke dag naar de voedingswaarden van onze bestaande en nieuwe maaltijden. Wij doorbreken het stigma rondom magnetronmaaltijden door heerlijk verse kant-en-klaarmaaltijden aan te bieden die wél voldoen aan jouw voedingsbehoefte. En als je de maaltijden bestelt, hoef je op zondag niet te koken. Win-win!

Restjes

  • Afwastijd: 1 minuut
  • Bereidingstijd: 5 - 15 minuten
  • Moeite: 3/10
  • Gezond: 5/10

Heb je gisteravond een pasta, rijstschotel of wraps gemaakt en kreeg je het niet allemaal op? Of liggen er nog een halve bloemkool, wat aardappeltjes en een (vegetarische) schnitzel in je koelkast? Dan kun je er altijd voor kiezen om op een luie zondag de restjes te eten van de afgelopen dagen.

Soep

  • Afwastijd: 5 minuten
  • Bereidingstijd: 5 minuten
  • Moeite: 3/10
  • Gezond: 8/10

We blijven even bij de restjes, want als je nog groenten over hebt van de week, kun je hier heel eenvoudig soep van maken. Het enige dat je nodig hebt is een pan, bouillon, water en natuurlijk de groenten. Bij soep heb je twee keuzes: een lichte soep, zoals groentesoep of kippensoep, of een romige soep, zoals tomatensoep of broccolisoep. De enige afwas die je hiervoor hebt is een pan, een soepkom, een lepel en eventueel een staafmixer.

Pasta

  • Afwastijd: 5 minuten
  • Bereidingstijd: 15 minuten
  • Moeite: 5/10
  • Gezond: 6/10

Pasta koken, saus maken, een beetje kaas eroverheen en klaar! Pasta kun je zo gezond of ongezond maken als je zelf wil. Een volle roomsaus heeft bijvoorbeeld meer vet en meer calorieën dan een verse tomatensaus.

Ovenschotel

  • Afwastijd: 5 minuten
  • Bereidingstijd: 40 minuten
  • Moeite: 5/10
  • Gezond: 6/10

Een ovenschotel kan natuurlijk vol gezonde groenten zitten, maar een nachoschotel is ook een ovenschotel :). Leeg een zak nacho’s in een schaal, strooi er groenten, kaas en gehakt, vegetarische stukjes of stukjes kip overheen en je hebt een vullende, lekkere maaltijd mét groenten. Het enige nadeel aan een ovenschotel is dat de schotel relatief lang in de oven moet. Maar in die tijd kijk jij een aflevering van je favoriete serie. Zo is een ovenschotel toch eten voor een luie zondag.

Dit kun je het beste eten op een luie zondag

Het is een nek-aan-nekrace voor de pizza en de gezonde kant-en-klaarmaaltijden. De pizza heeft het voordeel dat je ‘m last minute kunt bestellen, maar de kant-en-klaarmaaltijden zijn voedzamer. Als je nu al weet dat je op zondag geen zin hebt om te koken (want wees eerlijk: wie heeft dat wel?), dan kun je nu al onze gezonde kant-en-klaarmaaltijden bestellen.

De grote winnaar van onze lijst zijn daarom de kant-en-klaarmaaltijden van Uitgekookt: ze zijn gezond, binnen 4 minuten in de magnetron klaar, ze kosten nauwelijks moeite en het enige dat je hoeft af te wassen is een bord, een mes en een vork. Nu weet jij wat je moet eten op een luie zondag.

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 4 voor €20

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.