Van onze diëtist

Wat maakt de maaltijden van Uitgekookt gezond?

Bij Uitgekookt vinden we dat iedereen altijd gezond moet kunnen eten. Ook als je zelf geen tijd, zin of puf hebt om te koken. Daarom is het natuurlijk van belang, dat onze maaltijden gezond zijn. We doen dan ook ons uiterste best om elke week weer maaltijden aan te bieden, die passen binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon. We leggen je graag uit wat onze maaltijden zo gezond maakt!

Om te beginnen: wij koken zoals de meeste mensen thuis ook zouden koken, wanneer ze erop letten gezond te eten. Dat betekent zo gezond en gevarieerd mogelijk, met volop groenten, de nodige voedingstoffen en geen onnodige toevoegingen. Soms mag daar best een sausje, een klein beetje suiker (zoals bij stoofpeertjes) of paneermeel aan te pas komen. Zolang dit maar met mate is en past binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Wil je zo min mogelijk zout, suiker of vet eten? Er staan iedere week ook maaltijden op ons menu die passen binnen een suiker-, zout- of vetarm dieet. Deze herken je aan een labeltje.
Laura Koster, diëtist Uitgekookt

Waaruit bestaat een gezonde maaltijd?

Een gezonde maaltijd bevat bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen. Deze haal je uit groenten, koolhydraten, goede vetten en eiwitten. Wij zorgen er dan ook voor, dat onze maaltijden voldoende van deze stoffen bevatten. Laten we deze voedingsstoffen bij langs gaan, te beginnen met groenten.

Lees ook: wat zijn de ingrediënten van een gezonde maaltijd?

Verse groenten van het seizoen

Vroeg in de morgen komen er verse groenten bij ons binnen. Zoveel mogelijk seizoensgroenten van lokale telers. Vervolgens gaan de chefs ermee aan de slag. Ze zorgen dat er in iedere maaltijd zeker 200 gram groente zit. Er wordt aangeraden om per avondmaaltijd minimaal 150 gram groente te eten en daarnaast 100 gram verdeeld over de rest van de dag, dus met 200 gram kom je al een heel eind!

Behoud van vitamines dankzij speciaal kookproces

Een speciaal kookproces zorgt ervoor dat de vitamines (en ook smaak) zoveel mogelijk behouden blijven, ook als je thuis de maaltijd nog eens opwarmt. We stomen of koken de groente, om de maaltijd vervolgens heel snel weer te koelen. Omdat we hierdoor de groenten niet pasteuriseren (bacteriën dood koken om het eten langer houdbaar te maken) en ook niet invriezen, blijven smaak en vitamines beter behouden. Dankzij deze koeltechniek en een speciale verpakkingstechniek is de maaltijd toch 5 dagen houdbaar, mits gekoeld.

Koolhydraten

In onze maaltijden zitten ook koolhydraten. Dit zijn suikers, vezels en zetmeel. Ze leveren je lichaam energie en je hersenen kunnen niet zonder. Het is een misverstand dat koolhydraten ‘slecht’ zouden zijn. Je hebt ze nodig. Wel is het belangrijk om erop te letten of je zogenaamde snelle of langzame koolhydraten eet.

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten worden direct door je lichaam opgenomen. Een schep suiker is zo’n snelle koolhydraat. De suikers komen direct in je bloed terecht. Je bloedsuikerspiegel piekt daardoor, maar zal daarna weer snel dalen. Je krijgt een dip in je bloedsuikerspiegel, waardoor je je futloos voelt.

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten worden minder snel opgenomen in je bloed. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel dan ook minder schommelen. Voedingsmiddelen die langzame koolhydraten bevatten, bevatten doorgaans veel vezels. Denk aan zilvervliesrijst, volkorenpasta en volkoren brood.

Ook de combinatie van voedsel speelt een rol

Daarnaast speelt een rol wat je naast de koolhydraten eet, oftewel de samenstelling van de maaltijd. In combinatie met vetten, eiwitten en/of voedingsvezels blijft voedsel langer in je maag. Hierdoor komen de koolhydraten geleidelijker in je bloed terecht. Dit maakt dat ze langzamer worden opgenomen in je lichaam, waardoor je er langere tijd wat aan hebt en geen dip krijgt. Wij koken niet met snelle suikers, wel met zetmelen die in combinatie met de andere stoffen uit de maaltijd (eiwitten, vetten en vezels) langzamer opgenomen worden.

Eiwitten

Dan eiwitten, ook die vind je in onze maaltijden. We noemen ze ook wel proteïne en ze zijn belangrijk voor je spieren. Eiwitten zitten onder andere in vlees, kaas en eieren. Ook vind je ze in plantaardige producten zoals graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Je lichaam verbrandt eiwitten langzamer dan koolhydraten. Daarom zit je langer vol van een eiwitrijke maaltijd. Hierdoor ga je minder snel snacken. Onze maaltijden bevatten voldoende eiwitten voor een lang verzadigd gevoel.

Vetten

Tot slot: vetten. Ook daar bestaan misverstanden over. Vet is toch helemaal niet goed voor je? Het ligt eraan over wat voor vet je het hebt. Er bestaan namelijk verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn de ‘slechte’ vetten. Je vindt ze vooral in producten als koek, chips en toetjes. Onverzadigde vetten daarentegen, die heb je nodig! Het zijn brandstoffen en dankzij vet kun je in vet oplosbare vitamines opnemen, zoals vitamines A, D, E en K.

Deze gezonde vetten vind je in vloeibare bakproducten, oliën, noten en vette vis. Wij koken vooral met deze gezonde vetten. Soms zit er wel verzadigd vet in een maaltijd, dat komt dan omdat er producten in zitten die van nature al veel vet bevatten, bijvoorbeeld spek.

Daarnaast bereiden we veel producten op de grill. Hierdoor is er geen ongezond vet nodig om ze in te bakken. Een gedeelte van onze maaltijden heeft zelfs het label vetarm en past dus in een vetarm dieet.

De sleutel tot gezond eten: variatie

Onze maaltijden bestaan uit een goede balans van bovengenoemde stoffen. Daarnaast is het belangrijk om veel te variëren, wil je gezond eten. Want elk ingrediënt bevat weer andere voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Hoe gezond je maaltijd ook is, als je elke dag hetzelfde zou eten, krijg je alsnog voedingstekorten. Om dit te voorkomen hebben we elke week maar liefst 25 nieuwe maaltijden op ons menu staan. Dus je kan eindeloos variëren!

Hoe zit het met E-nummers?

Geen onnodige toevoegingen, hoe zit het dan met E-nummers? Hierover bestaan veel misverstanden. Niet alle E-nummers zijn slecht. Sterker nog: E-nummers zijn juist door de Europese Unie goedgekeurde stoffen. Dit maakt ze tot de meest gecontroleerde en daarmee veilige stoffen! E-nummers maken voedsel onder andere langer houdbaar, zorgen dat het minder gaat klonteren of dat het eten er lekkerder uit ziet. Ook baksoda, vitamine C en bijvoorbeeld citroenzuur zijn E-nummers. Toch vermijden sommige mensen E-nummers het liefst.

Wij voegen geen E-nummers toe aan onze maaltijden. Je ziet ze echter wel terug op het etiket. Dat komt omdat we soms werken met ingrediënten waar al E-nummers in zitten. Bijvoorbeeld in sambal of een door de slager gemaakte worst. Bij deze laatste voorkomen E-nummers bijvoorbeeld dat er ziekteverwekkers in kunnen groeien.

Langer houdbaar dankzij koeltechniek

Om maaltijden langer houdbaar te maken voegen wij nooit E-nummers toe. Hoe blijven ze dan toch 5 dagen goed in je koelkast? Dat komt door het eerdergenoemde koelproces en de speciale verpakkingstechniek. Daarnaast controleren we de zuur- en vochtgraad van onze maaltijden.

Gezonde maaltijden van Uitkookt: dit maakt ze gezond

Wat maakt onze maaltijden zo gezond? We zetten het nog even voor je op een rij:

  • Onze maaltijden passen binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon.
  • Onze maaltijden bevatten de nodige bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen dankzij de juiste hoeveelheid groenten, eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten.
  • We bereiden onze maaltijden volgens een speciaal kook-, koel- en verpakkingsproces, waardoor vitamines behouden blijven en de maaltijd 5 dagen houdbaar is in de koelkast.
  • We gebruiken geen onnodige toevoegingen.
  • Een deel van onze maaltijden past binnen een zout-, suiker-, of vetarm dieet.
  • Dankzij elke week weer 25 nieuwe maaltijden kun je volop variëren, waardoor je allerlei verschillende voedingstoffen binnenkrijgt.

Kijk snel wat er deze week op het menu staat! Nog geen klant? Bestel een voordelig proefpakket!

Bekijk het menu van deze week

Diëtist Laura

Diëtist Laura is specialist op het gebied van voeding en gezondheid en zorgt ervoor dat onze maaltijden niet alleen lekker, maar ook gezond zijn!