Kant-en-klaar sportmaaltijden
Gezond eten

De beste maaltijden om te eten voor het sporten

Dat goed eten voor het sporten belangrijk is, lijkt logisch. Maar wat moet je dan eten? Goede voeding kan helpen je sportprestaties te verbeteren en gezonder en fitter te worden. Door goed te eten voor het sporten heb je meer energie, meer focus, je spieren herstellen sneller en je zorgt simpelweg goed voor je lichaam.

Wat moet je eten voor het sporten?

Je wil niet met honger in de sportschool of op het voetbalveld staan, maar je wil ook niet met een volle maag rennen. De balans vinden tussen die twee is lastig. Sporten op een lege maag is niet verstandig. Je spieren krijgen dan te weinig energie en je spieropbouw gaat langzamer. We hebben 6 tips voor je met wat je dan wél kan eten voor het sporten.

1 - Een schaaltje magere yoghurt of kwark met fruit

Kwark en yoghurt zijn rijk aan eiwitten. Het fruit dat je in je schaaltje doet, levert je de koolhydraten en goede suikers die je lichaam snel kan gebruiken voor het sporten. Hierdoor krijg je meer energie en houd je het sporten beter vol.

2 - Volkoren producten

Huh, een vullende boterham voor je work-out? Ja, toch echt! Veel mensen vermijden brood voor een training, omdat het een vol of zwaar gevoel zou geven. Complexe koolhydraten zijn júíst de beste bronnen van duurzame energie. Deze koolhydraten vind je in volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst. Hiervoor geldt wel: eet met mate. Als je te veel eet, krijg je alsnog een zwaar gevoel in je maag. Eet een uur voor je training een kleine maaltijd. Dus niet twee boterhammen, maar eentje. Geen vol bord pasta, maar een kleine portie.

3 - Een smoothie

Pak de blender erbij, gooi wat (diepvries)fruit en/of groente, yoghurt en eventueel eiwitpoeder erin en je hebt een voedzame snack voor het sporten. Denk aan combinaties als aardbei, banaan en yoghurt of een klassieke smoothie met spinazie en banaan. Gebruik stukken fruit, geen vruchtensap om je smoothie te maken. In vruchtensap zitten vaak meer suikers dan je nodig hebt, wat op de lange termijn tegenwerkt als je bijvoorbeeld gewicht wil verliezen.

Smoothie

4 - Een cracker of rijstwafel met hüttenkäse

Hüttenkäse is cottage cheese: een Scandinavische kwarkachtige ongerijpte, korrelige kaas. Hüttenkäse bevat een bepaald aminozuur – glutamine - wat bijdraagt aan het herstel van je spieren. Combineer hüttenkäse op een rijstwafel of cracker met vers fruit, honing of jam zonder toegevoegde suikers voor een zoet, vullend tussendoortje voor het sporten.

5 - Ei

Een gekookt eitje zo uit de hand eten kan altijd, maar een ei met wat avocado op een cracker is natuurlijk veel lekkerder.

6- Een gezonde kant-en-klaarmaaltijd van Uitgekookt

Wil je voldoende eiwitten binnenkrijgen voor het sporten, omdat deze stoffen bijdragen aan het opbouw en herstel van je spieren? Ga dan voor de gezonde kant-en-klare sportmaaltijden van Uitgekookt. Binnen vier minuten zet je jouw eiwitrijke avondmaaltijd op tafel en heb je ‘s avonds nog genoeg tijd over om te sporten.

Eet niet direct voordat je gaat sporten, maar geef je eten altijd even de tijd om te ‘zakken’. Je lichaam heeft tijd nodig om alle voedingsstoffen op te nemen die je nodig hebt voor een effectieve work-out. Eet een uur voordat je gaat sporten een lichte maaltijd en vul je voedingsbehoefte na het sporten verder aan.

Eten na het sporten

Na het sporten krijg je vaak honger, dus het is handig om direct al na te denken over een maaltijd voor na het sporten. Een gezonde maaltijd, het liefst. Want je sport natuurlijk niet voor niets. De gezonde kant-en-klaarmaaltijden van Uitgekookt zijn een uitkomst wanneer jij moe van het sporten op de bank wil ploffen en geen zin hebt om nog te koken. Bestel ze van tevoren, kom thuis, schop je sportschoenen uit, zet de maaltijd 4 minuten in de magnetron en geniet van een gezonde maaltijd na een stevige work-out.

Een laatste tip: drink genoeg water voor het sporten, tijdens het sporten en na het sporten. Als je sport, zweet je. Je spieren blijven vocht nodig hebben om te blijven presteren. Als je niet genoeg drinkt, kunnen je spieren uitgedroogd raken, waardoor je kramp krijgt. Bij intensief sporten is het aan te raden om een glas water per kwartier te drinken.

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 4 voor €20

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.