Gezond eten

Deze top 10 superfoods moet je proberen

Wat is superfood? Is het niet gewoon een marketingtruc? In deze blog lees je meer over de betekenis en zetten we de top 10 beste superfoods voor je op een rijtje.

Wat is superfood?

Je hebt ze vast al eens voorbij zien komen: superfoods. Volgens het Voedingscentrum zijn dit voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten. Dit heeft een positief effect op de gezondheid. Superfoods worden vaak in verband gebracht met positieve eigenschappen. Zo zouden ze hart- en vaatziekten voorkomen en helpen bij het afvallen.

Het Voedingscentrum gelooft dat geen enkele superfood alle essentiële voedingsstoffen kan vervangen. De Schijf van Vijf is een goede basis om zo gezond mogelijk te eten. Deze bestaat uit diverse categorieën voedingsstoffen, waaronder groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten, vis, vlees, noten, brood en dranken.

De beste superfoods op een rij

Er zijn veel soorten superfoods, van zaden tot fruitsoorten. Wij hebben de 10 superfoods voor een gezonde leefstijl op een rijtje gezet.

1. Açai bessen

Een mega gezonde fruitsoort, dat is de açai bes. Hoe spreek je dat toch uit? Je zegt het als aa-saa-ie bes. Dit fruit groeit aan de açaipalm (aa-saa-ie palm) in Brazilië, Suriname en Peru. Hierdoor is de soort niet altijd even makkelijk verkrijgbaar. De bessen moeten snel verwerkt worden na het plukken, omdat ze binnen enkele uren bederven. Açai bessen zijn wel verkrijgbaar als superfood poeder, puree of sap. Qua kleur lijken ze op bosbessen en de vorm is vergelijkbaar met de blauwe druif. Je gebruikt ze bijvoorbeeld in een smoothie of yoghurt.

2. Chiazaden

Chiazaad wordt tot superfood gerekend. Dit kleine, zwarte zaadje is afkomstig van de Mexicaanse chiaplant. Het heeft weinig smaak en is hierdoor makkelijk te verwerken in het dagelijkse voedingspatroon. Je profiteert van hoge gehaltes aan energie (490 kcal per 100 g), eiwitten (16,5 g per 100 g) en calcium (631 mg per 100 g).

3. Gember

Gember is een zeer populair voedingsmiddel met een sterke smaak. Het is beschikbaar als gemberwortel en in poeder of vloeibare vorm (ginger ale). Gember zit vol gezonde voedingsstoffen als vitamines en mineralen. Het helpt bij misselijkheid en het voorkomen van ontstekingen.

4. Lijnzaad

Het superfood lijnzaad is afkomstig van de vlasplant. Het zit boordevol, energie (462 kcal per 100 g), vezels (33 g per 100 g) en eiwitten (18,2 g per 100 g). Bij micronutriënten horen ijzer, magnesium, vitamines en calcium. Veel mensen gebruiken lijnzaad voor een gezonde spijsvertering.

5. Tarwegras

Tarwegras komt voort uit gekiemde tarwekorrels. Deze jonge scheuten zitten vol nutriënten. Het oogsten vindt plaats wanneer de concentratie nutriënten het hoogst is. Dit is wanneer het gras tussen de 10 à 20 cm hoog is. Tarwegraspoeder bevat een schat aan vezels, vitamines en mineralen en wordt verwerkt in tarwegrassmoothies.

6. Avocado

Er is vaak onduidelijkheid over of avocado een superfood is of niet. Deze vruchtgroente zit vol (onverzadigde) vetten. Toch heeft avocado veel positieve effecten op de gezondheid. Ze zijn goed voor de hersenen en het hart. Daarnaast zorgen ze voor een lagere bloeddruk en bloedsuikerspiegel. Genoeg redenen om avocado wél tot superfood te rekenen.

7. Bosbessen

Bosbessen zijn over het algemeen veel gezonder dan bijvoorbeeld wortelen en appels. In een handje bosbessen zitten 4 keer zoveel antioxidanten als in een handje blauwe bessen. Bosbessen zijn goed voor de spijsvertering, de hersenen en het bloedvatenstelsel.

8. Haver

Haver is van oudsher een populair voedingsmiddel voor een gezonde leefstijl. Het zit vol met vezels en is hierdoor goed voor de darmen. Ook voorziet haver in de essentiële vitamines, magnesium, fosfor en antioxidanten.

9. Vette vis

Wellicht onverwachts, maar vette vis is wel degelijk een superfood. Het is een bron van onverzadigde omega-3 vetzuren. Deze verlagen het risico op hart- en vaatziekten en bevorderen de aanmaak van nieuwe cellen. Voorbeelden van vette vis zijn makreel, zalm, sardines en haring.

10. Walnoten

Volgens het Voedingscentrum zijn alle ongezouten noten en pinda's goed voor je. Denk naast walnoten ook aan paranoten, amandelen en cashewnoten. Ze helpen bij het voorkomen van stress en een hoge bloeddruk. Dit komt door de vele antioxidanten.

Wanneer is iets superfood?

De term superfood is misschien een slimme marketingtruc. Er is nota bene geen enkel voedingsmiddel dat in alle nutriënten voorziet. Aan de andere kant zijn sommige voedingsmiddelen nu eenmaal gezonder dan de ander. Het verwerken van superfood in het eetpatroon wordt steeds populairder.

Kies het superfood wat bij jouw eetpatroon past, maar verwacht geen wonderen. Gebruik ze om het eetpatroon aan te vullen, maar nooit om deze helemaal te vervangen.

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 3+1 gratis

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.