Schijf van Vijf
Gezond eten

De Schijf van Vijf - Welke voedingsstoffen?

Benieuwd naar de richtlijnen voor een gezond eetpatroon? Maak dan gebruik van de welbekende Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Hierin vind je de voedingsstoffen die je op dagelijkse basis nodig hebt.

Voedingscentrum Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is in de jaren 50 ontworpen om voorlichting te geven over gezonde en goede voeding. Hierdoor kon het grote publiek gemakkelijker een gezondere levensstijl aanhouden. Het is belangrijk dat je iedere dag genoeg uit elk van de vijf vakken kiest en daarbij ook volop varieert. Gevarieerd eten is namelijk enorm belangrijk. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen en ontstaan er geen tekorten.

Schijf van Vijf voedingsstoffen

De Schijf van Vijf bestaat uit diverse categorieën voedingsstoffen, ook binnen deze categorieën zijn er vele opties mogelijk. De visuele weergave van de Schijf van Vijf is enorm handig omdat je in één oogopslag ziet welke voedingsstoffen je nog nodig hebt per dag. Naast deze vijf belangrijke ‘schijven’ geeft het Voedingscentrum ook nog andere tips:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet te veel en beweeg
  • Maak minder gebruik van verzadigd vet
  • Eet veel fruit, groente en brood
  • Ga op een veilige manier om met voedsel
Schijf van Vijf

Groente en fruit

De eerste categorie van de Schijf van Vijf is groente en fruit. Zowel groente als fruit zijn onmisbaar voor het menselijke lichaam, ze leveren namelijk gezonde voedingsstoffen om bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Het is hierbij belangrijk om beiden te nuttigen, omdat je niet simpelweg groente kunt vervangen door een stuk fruit. Het gezondste is natuurlijk verse groente en fruit, in plaats van uit blik of als sap.

Maaltijden van Uitgekookt zijn voorzien van ongeveer 150-200 gram groenten. Daarnaast hebben wij wekelijks het lekkerste fruit en een gezonde fruitschaal op het menu staan.

Smeer- en bereidingsvetten

Vetten zijn eveneens onmisbaar, al klinkt dat wellicht een beetje gek. Het dient namelijk als brandstof voor het lichaam en zorgt voor de opname van vitamines A, D, E en K. Je hebt zowel verzadigde als onverzadigde vetten, waarbij producten met meer onverzadigde vetten de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Kies bij voorkeur voor zachte margarine/halvarine en plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en olijfolie.

Uitgekookt maakt gebruik van zonnebloem- en olijfolie of vloeibare bak- en braadproducten. Bij de bereiding komen er geen “ongezonde” vetten aan te pas.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Deze categorie lijkt misschien ingewikkeld door de vele opties, maar de rode draad is weer afwisseling. Varieer tussen dierlijke en plantaardige producten, al kun je prima afwisselen zonder vlees. De gezonde producten in deze schijf bevatten vis, schaal- en schelpdieren, onbewerkt vlees, eieren en peulvruchten (bruine bonen en linzen). Genoeg om uit te kiezen dus!

Bij Uitgekookt profiteer je van een gevarieerd menu. Zo kun je kiezen uit 3 soorten vis per week. Ook hebben wij maaltijden met peulvruchten, noten en zuivel. Op die manier kun je altijd gevarieerd eten.

Bekijk het menu van deze week

Brood, graanproducten en aardappelen

Volkoren graanproducten verlagen het risico op hart- en vaatziekten, suikerziekte en darmkanker. Ook zorgen ze voor energie en andere belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, ijzer en jodium. Naast volkoren producten kun je kiezen voor roggebrood, havermout, quinoa en gekookte/gebakken aardappelen zonder zout.

Dranken

Uiteraard heeft ieder lichaam drinken nodig, omdat je door te plassen en zweten vocht verliest. Zoek je een manier om je bloeddruk te verlagen? Drink dan drie koppen groene of zwarte thee per dag. Bij gezonde dranken kun je verder denken aan water, kruidenthee en koffie zonder toegevoegde suiker. Neem dus altijd een glas drinken bij je maaltijd.

Schijf van Vijf hoeveelheden per onderdeel

Je vraagt je wellicht af aan welke hoeveelheden je moet denken bij de Schijf van Vijf. Als je kijkt naar de hoeveelheid avondeten, kun je uitgaan van ongeveer 450 gram. Wil je bijvoorbeeld een kant-en-klaar maaltijd bestellen via Uitgekookt? Dan is dit een "medium" variant. De maaltijd bestaat uit minimaal 150 gram groenten, 100 gram vlees of vis, 100-150 gram aardappelen, pasta of rijst en eventueel 60 gram saus of jus. Het is verder belangrijk om 2 porties fruit per dag te eten en 1,5-2 liter vocht binnen te krijgen.

Wil je gezonde maaltijden van Uitgekookt eens uitproberen? Profiteer dan van onze kennismakingsaanbieding: 3+1 gratis!

Ontdek Uitgekookt.nl

Profiteer van onze kennismakingsaanbieding: 3+1 gratis

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.