Schijf van Vijf
Gezond eten

De Schijf van Vijf - Welke voedingsstoffen zitten erin?

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een richtlijn voor een gezond eetpatroon. In de Schijf van Vijf staan voedingsstoffen die je op dagelijkse basis nodig hebt om je lichaam gezond te houden.

Voedingscentrum Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is in de jaren 50 ontworpen om voorlichting te geven over gezonde en goede voeding. Hierdoor kon het grote publiek gemakkelijker een gezondere levensstijl aanhouden. Het is belangrijk dat je iedere dag genoeg uit elk van de vijf vakken kiest en volop varieert. Gevarieerd eten is namelijk enorm belangrijk. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen, ontstaan er geen tekorten in je behoeften en zorg je goed voor je lichaam.

Schijf van Vijf voedingsstoffen

De Schijf van Vijf bestaat uit diverse categorieën voedingsstoffen. Binnen deze categorieën zijn er veel verschillende mogelijkheden om uit te kiezen en mee te combineren. De visuele weergave van de Schijf van Vijf is enorm handig, omdat je in één oogopslag ziet welke voedingsstoffen je per dag nodig hebt. Naast deze vijf belangrijke taartpunten van de Schijf van Vijf geeft het Voedingscentrum tips om gezond te leven:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet te veel en beweeg regelmatig
  • Gebruik minder verzadigd vet
  • Eet veel fruit, groente en brood
  • Ga op een veilige manier om met voedsel
Schijf van Vijf

Groente en fruit

De eerste categorie van de Schijf van Vijf is groente en fruit. Groente en fruit zijn onmisbaar voor het menselijk lichaam. Ze leveren gezonde voedingsstoffen om bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Het is belangrijk om groente én fruit te eten en niet te kiezen voor slechts een van de twee. Je kunt niet groente vervangen door een stuk fruit. Het gezondste is natuurlijk verse groente en fruit, in plaats van uit blik of als sap.

Maaltijden van Uitgekookt hebben 150-200 gram groenten. Er staat wekelijks ook een gezonde fruitschaal op het menu, zodat jij het lekkerste fruit bestelt bij jouw gezonde maaltijden. Gewoon aan huis bezorgd.

Smeer- en bereidingsvetten

Vetten zijn onmisbaar, al klinkt dat misschien een beetje gek. Vetten hebben een slecht imago, maar je hebt ze wel nodig. Vet is brandstof voor het lichaam en zorgt voor de opname van vitamines A, D, E en K. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Producten met meer onverzadigde vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Om onverzadigde vetten binnen te krijgen, kies je voor zachte margarine/halvarine en plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en olijfolie.

Uitgekookt gebruikt zonnebloem- en olijfolie of vloeibare bak- en braadproducten.

Verzadigd vet zit veel in dierlijke producten, zoals vet vlees, volle melkproducten en volvette kaas. De meer typische producten met verzadigd vet zijn koek, gebak en snacks. Dit betekent niet dat je nooit meer een gebakje mag eten op een verjaardag. Het betekent wel dat het goed is om producten met veel verzadigde vetten met mate te eten. Het is onmogelijk om geen verzadigd vet binnen te krijgen via voeding. Er zit namelijk altijd wel wat verzadigd vet in eten met vet.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Deze categorie lijkt misschien ingewikkeld door de vele opties. Het belangrijkste in deze categorie is de afwisseling. Idealiter varieer je tussen dierlijke en plantaardige producten, maar je kunt ook goed een variatie maken zonder vlees. De gezonde producten in deze schijf zijn vis, schaal- en schelpdieren, onbewerkt vlees, eieren en peulvruchten (bruine bonen en linzen). Genoeg om uit te kiezen dus!

Bij Uitgekookt profiteer je van een gevarieerd menu. Zo kun je kiezen uit 3 soorten vis per week en maaltijden met peulvruchten, noten en zuivel. Wij helpen jou zo gevarieerd mogelijk te eten.

Het menu van deze week

Wil je weten wat er deze week op het menu staat?

Brood, graanproducten en aardappelen

Volkoren graanproducten verlagen het risico op hart- en vaatziekten, suikerziekte en darmkanker. Ze zorgen voor energie en andere belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, ijzer en jodium. Naast volkoren producten kun je kiezen voor roggebrood, havermout, quinoa en gekookte/gebakken aardappelen zonder zout.

Dranken

Ieder lichaam heeft drinken nodig. Door te plassen en zweten verlies je vocht. Dat vocht moet aangevuld worden. Zoek je een manier om je bloeddruk te verlagen? Drink dan drie koppen groene of zwarte thee per dag. Andere gezonde dranken zijn water, kruidenthee en koffie zonder toegevoegde suiker. Neem altijd een glas drinken bij je maaltijd om genoeg vocht binnen te krijgen op een dag.

Schijf van Vijf hoeveelheden per onderdeel

Aan welke hoeveelheden moet je denken bij de Schijf van Vijf? Het antwoord is heel simpel: Als je kijkt naar de hoeveelheid avondeten kun je uitgaan van ongeveer 450 gram per persoon. Wil je bijvoorbeeld een kant-en-klaarmaaltijd bestellen via Uitgekookt? Dan is dit een "medium" variant. De maaltijd bestaat uit minimaal 150 gram groenten, 100 gram vlees of vis, 100-150 gram aardappelen, pasta of rijst en eventueel 60 gram saus of jus. Het is verder belangrijk om 2 porties fruit per dag te eten en 1,5 tot 2 liter vocht binnen te krijgen.

Wil je gezonde maaltijden van Uitgekookt eens uitproberen? Profiteer dan van onze kennismakingsaanbieding: 4 voor €20!

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 4 voor €20

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.