Geen tijd om te koken
Gezond eten

Geen zin om te koken? Onze 5 tips!

Je komt thuis van werk, ploft op de bank. Je wil een aflevering van een serie kijken, maar je moet ook nog koken. En over anderhalf uur wil je sporten. Je checkt de apps op je telefoon om een ongezonde maaltijd te bestellen. Lekker snel. Maar niet lekker gezond. Er zijn gezonde alternatieven wanneer je geen zin of geen tijd hebt om te koken. Kies bijvoorbeeld voor kant-en-klaarmaaltijden of kook vooruit voor meerdere dagen. Wij hebben tips voor je op een rijtje gezet om tóch een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Wat te eten als je geen tijd hebt om te koken?

Iedereen heeft er wel eens mee te maken: geen tijd om te koken. Overwerken, sporten, het huishouden doen, een wel heel gezellige middag of avond op het terras en nog veel meer. Het avondeten overslaan is vaak simpelweg geen oplossing. Wanneer je geen tijd of zin hebt om te koken, ligt een uitgebreide gezonde maaltijd niet voor de hand. Maar het menselijk lichaam heeft toch verschillende soorten voedingsstoffen nodig om te functioneren. Hoe los je dat op?

De Schijf van Vijf is het ideale hulpmiddel om gevarieerd en gezond te eten. Zorg ervoor dat je van iedere categorie iets eet of drinkt gedurende de dag. Denk aan groente en fruit, onverzadigde vetten, vlees, noten, zuivel en dranken. Door uit een aantal categorieën van de Schijf van Vijf een ingrediënt te kiezen, hoef je niet lang na te denken over je avondmaaltijd en zet je zonder veel moeite toch een gezonde maaltijd op tafel.

Tip 1: Kant-en-klaarmaaltijden

Een makkelijke oplossing voor tijdsnood is het opwarmen van een kant-en-klaarmaaltijd. Maar dat is toch helemaal niet gezond? We horen je denken. Maar niets is minder waar. Tegenwoordig zijn er steeds meer gezonde magnetronmaaltijden. Hoe gezond een magnetronmaaltijd is, hangt natuurlijk af van de samenstelling. Een kipmaaltijd met zilvervliesrijst en veel groente is bij uitstek gezonder dan een kipmaaltijd met witte rijst en veel saus. Kijk naar de ingrediënten om zeker te zijn van een gezonde kant-en-klaarmaaltijd.

Bij Uitgekookt kijken onze chefs en diëtist elke dag naar de voedingswaarden van onze bestaande en nieuwe maaltijden. Wij doorbreken het stigma rondom magnetronmaaltijden door heerlijk verse kant-en-klaarmaaltijden aan te bieden die wél voldoen aan jouw voedingsbehoefte.

Gezonde magnetronmaaltijd

Het opwarmen in de magnetron is niet schadelijk. Het is veilig om eten te ontdooien en te verhitten in de magnetron, schrijft het Voedingscentrum. De microgolven die het eten verwarmen zijn ongevaarlijk en niet radioactief. Wanneer je te moe bent of geen zin hebt om te koken, is een magnetronmaaltijd de perfecte uitkomst.

Tip 2: Kook voor meerdere dagen (meal preppen)

Een andere optie is om grotere porties te koken. Hiervan vries je een gedeelte in om op een ander moment op te warmen. Dit heet meal preppen. Dit is ideaal voor als je geen zin of tijd hebt om te koken op andere dagen. Nog een voordeel is dat je zelf bepaalt hoe gezond het gerecht is, welke ingrediënten je kiest en hoeveel er in één portie gaat.

Gebruik meal prep bakjes om het eten in te bewaren. Kook bijvoorbeeld voor de hele week vooruit op zondag en doe je maaltijden per portie in kleine bakjes. Deze zet je in de koelkast of vriezer. Of kook eerder op de dag. Dit kan ‘s ochtends voor je werk of net voor het sporten zodat je later in de avond een lekkere, gezonde maaltijd hebt.

Meal preppen kan voor alle maaltijden op een dag. Voor je ontbijt kun je denken aan bakjes met havermout of yoghurt met rood fruit.

Tip 3: Eten afhalen of laten bezorgen

Eten bestellen en laten bezorgen is misschien wel de makkelijkste optie. Tegenwoordig bestel je eenvoudig jouw favoriete gerecht warm aan huis. Het nadeel van eten afhalen of laten bezorgen is de prijs. Het is natuurlijk voordeliger om zelf je maaltijd te bereiden. Als je écht geen zin of tijd hebt om te koken, moet het kunnen, toch?

Dit geldt natuurlijk wel alleen voor de maaltijden die je warm laat bezorgen, zoals een portie spare-ribs, een pizza, Chinees eten of patat. Elke dag warme maaltijden laten bezorgen is voor veel mensen een (spare-)rib uit hun lijf. Kant-en-klaarmaaltijden zijn gemiddeld een stuk goedkoper en gezonder dan een bestelde warme maaltijd.

Kant-en-klaar eten bezorgen

Tip 4: Kook helemaal niet

Er zijn veel gerechten waarbij je niet hoeft te koken, bijvoorbeeld een gezonde salade, instant noedels, tosti’s en koude wraps. Voor de nodige vitamines eet je er tomaatjes of een stuk komkommer bij. Zo eet je makkelijk én gezond!

Tip 5: Geen zin om te koken - gezond eten bestellen

Geen pizza of andere ongezonde dingen bestellen, maar een gezonde, voedzame maaltijd op tafel zonder dat je hoeft te koken. Klinkt goed? Klinkt als Uitgekookt. Wij zorgen al jarenlang voor het gemak in de keuken. Iedere week staan er bij ons 24 nieuwe gezonde maaltijden op het menu. Je hoeft ze alleen nog maar te bestellen, aan te nemen van de bezorger en enkele minuten in de magnetron op te warmen. Geen zin om te koken, maar wel gezond eten? Uitgekookt is jouw oplossing!

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 3+1 gratis

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.