Eiwitrijke ingrediënten
Gezond eten

Eiwitrijk voedsel - betekenis en voorbeelden

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Je komt ze tegen in tal van dierlijke en plantaardige producten. Wat is eiwitrijk voedsel? Welke voordelen heeft het? En val je af door een eiwitrijk dieet? We leggen het uit in deze blog.

Wat is eiwitrijk voedsel?

Eiwitrijk voedsel bevat bovengemiddeld veel eiwitten. Een product of gerecht wordt eiwitrijk genoemd als minimaal 20% van de energie bestaat uit eiwitten (Voedingscentrum, 2022). Een andere benaming voor energie is calorieën. Veel zuivel- en vleesproducten zijn eiwitrijk. Tussen deze soorten voeding zitten verschillen.

In bewerkte vleesproducten zitten minder eiwitten dan in onbewerkt vlees. Onbewerkt vlees is vlees waaraan geen verdere toevoegingen zijn gedaan. Denk aan kipfilet, een kipdrumstick, biefstuk en varkenshaas. Diezelfde varkenshaas is bewerkt wanneer het voorafgaand aan de verkoop is bewerkt om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door roken, zouten, drogen of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Het meeste bewerkte vlees is rood vlees. Alle vleeswaren, zoals worst, ham of paté en bewerkt vlees zoals hamburger, worst en gemarineerd vlees vallen onder deze categorie.

Er zijn twee verschillende soorten eiwitten: plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten. Peulvruchten (tuinbonen, kidneybonen en witte bonen) en granen (tarwe en rijst) zijn rijk aan plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, melkproducten en eieren. Maar wat is dan gezonder, plantaardige eiwitten of dierlijke eiwitten? Aan de ene kant zijn plantaardige eiwitten gezonder voor je hart en bloedvaten. Ze zorgen voor een lagere bloeddruk en kleinere kans op vaatwandstijfheid (Hartstichting, 2022). Aan de andere kant bevatten dierlijke eiwitten meer essentiële aminozuren, die ontbreken in plantaardige eiwitten.

De voordelen van eiwitrijk voedsel

  • Eiwitrijk voedsel is goed voor de opbouw van je spieren. Ze dragen bij aan het behoud en groei van de spiermassa en spelen een rol bij het herstel van je spieren na het sporten.
  • Je lichaam kan niet zonder de aminozuren die in eiwit zitten. Deze aminozuren helpen bij de opbouw van cellen en bij allerlei regelprocessen in het lichaam.
  • Eiwitten zorgen voor veel verzadiging. Na het eten van een eiwitrijke maaltijd krijg je vaak minder snel weer trek.
  • Eiwitten uit eiwitrijk voedsel zijn belangrijk voor het behoud van sterke botten. Ongeveer een derde van je botmassa bestaat uit eiwit.

Eiwitrijk voedsel - lijst

Eiwitrijke producten vind je in bijna de hele Schijf van Vijf. Denk aan vlees, vis, zuivel, groenten en vegetarische producten. Bekijk de verschillende voorbeelden in de lijst met eiwitrijk voedsel:

Eiwitrijk vlees:

  • Biefstuk
  • Rosbief
  • Varkenshaas
  • Kipfilet

Eiwitrijke vis:

  • Tonijn
  • Makreel
  • Zalm
  • Sardines

Eiwitrijke zuivelproducten:

  • Jong belegen kaas (30+/48+)
  • Oude kaas (48+)
  • Geitenkaas

Eiwitrijke groenten:

  • Taugé
  • Boerenkool
  • Rucola
  • Peterselie

Eiwitrijk vegetarisch voedsel:

  • Kaas
  • Noten
  • Zaden
  • Plantaardige kip (soja/tarwe)

Afvallen door eiwitrijk voedsel

Bij een eiwitdieet, ook wel proteïnedieet genoemd, beperk je de inname van calorieën. Een deel van de koolhydraten wordt vervangen door eiwitten. Maar let wel op: alleen meer eiwitten eten zorgt er niet voor dat je afvalt. Je moet namelijk wel minder calorieën binnenkrijgen. Toch kan een eiwitrijk voedingspatroon helpen. Eiwitten verzadigen namelijk meer dan koolhydraten en vetten. (Consumentenbond, 2021). Eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam en dragen bij aan spieropbouw en spieronderhoud. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Ook als je op de bank zit. Een bijkomend voordeel van eiwitrijk voedsel is dat je sneller een vol gevoel krijgt.

Wat is het verschil tussen eiwitten en proteïnen?

Er zit geen verschil tussen eiwitten en proteïnen. Het zijn twee woorden met dezelfde betekenis. Overal waar we in deze blog eiwitten hebben geschreven, hadden we ook proteïnen kunnen schrijven.

Eiwitrijke maaltijden aan huis

Wil jij eiwitrijke maaltijden bij jou aan huis bezorgd? Bij Uitgekookt bestel je verschillende soorten kant-en-klaarmaaltijden, waaronder maaltijden met bovengemiddeld veel eiwitten. Klik tijdens het bestellen op een specifieke maaltijd en check de voedingswaarden. De maaltijden worden gratis aan huis bezorgd.

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 3+1 gratis

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.