Parkflat De Valkenburcht bestelt wekelijks 200 tot 250 maaltijden voor de zelfstandig wonende ouderen in hun serviceflat. Daarmee is De Valkenburcht een van de zakelijke klanten van Uitgekookt. “We hebben maar één medewerker nodig om al het avondeten te regelen”, zegt Francette Derksen van parkflat De Valkenburcht. “Zo besparen we heel veel geld en hebben onze bewoners maaltijden van hoge kwaliteit.”
De kennismaking met Uitgekookt ging voor Francette heel natuurlijk. Sommige bewoners bestelden al maaltijden van Uitgekookt, “dus ik kende jullie groene doosjes al”, zegt ze lachend. Toen de organisatie van De Valkenburcht op zoek ging naar een alternatief voor een keuken op locatie, was Uitgekookt al snel een van de beste kanshebbers.
Parkflat De Valkenburcht heeft zo’n 120 bewoners met een gemiddelde leeftijd van 85 jaar. Alle ouderen wonen nog volledig zelfstandig en hebben beschikking over een eigen keuken en de mogelijkheid om zelf naar de supermarkt te gaan.
Vroeger had De Valkenburcht een productiekeuken met zes koks. De kosten van de keuken moesten omlaag en de keuken ging werken met kant-en-klare ingrediënten. Maar het aantal mensen dat gebruik maakte van de maaltijden daalde. Francette: “Er is veel aanbod van goede maaltijden op de markt en mensen kunnen zelf nog koken. De kwaliteit van de maaltijdcomponenten die we inkochten, was goed, maar niet goed genoeg.”
Francette zocht naar een oplossing en kwam uit bij ouderwetse, simpele drievaksmaaltijden. Dat zorgde voor weerstand bij de bewoners. “Ze zeiden: ‘moeten we naar dát niveau?’ Dat snap ik wel. Met zulke maaltijden heb je echt het idee dat je in een verzorgingstehuis zit, in plaats van dat je zelfstandig woont.”
Met Uitgekookt hebben de bewoners dat gevoel niet. “We begonnen met proefsessies”, legt Francette uit. Eerst kijken of de maaltijden in de smaak vallen voordat er een samenwerking komt. En dat gebeurde. De organisatorische kant van de samenwerking tussen Parkflat De Valkenburcht en Uitgekookt werd in gang gezet.
“De mensen hier zijn gemiddeld 85 jaar oud”, gaat Francette verder. “Zelf online bestellen lukt vaak niet.” Daarom heeft ze invulformulieren gemaakt waarop bewoners wekelijks aangeven welke maaltijden ze willen. Een collega van Francette helpt bewoners met hun keuze, voert de bestellingen in één keer door en de bewoners krijgen elke keer op tijd hun gezonde kant-en-klaarmaaltijden.
Zo doet De Valkenburcht het nu een paar maanden. En de eerste reacties zijn zeer positief. “Iedereen is vooral te spreken over de kwaliteit van de maaltijden. De ouderen zijn vooral fan van de Hollandse pot en de Oosterse keuken doet het hier relatief goed. Er is genoeg keuze voor onze doelgroep.”
Zo’n 10 bewoners genieten elke dag van de kant-en-klaarmaaltijden van Uitgekookt. De meerderheid bestelt 3 à 4 maaltijden per week. “We bestellen elke week 200 tot 250 maaltijden bij Uitgekookt voor de bewoners.”
Als je zoveel maaltijden bestelt, wil je wel weten waar je maaltijden vandaan komen. Logisch, vinden we bij Uitgekookt. Daarom kwam een groep werknemers van De Valkenburcht op bezoek bij ons pand in IJsselmuiden, waar we al onze maaltijden maken. “Het was mooi om te zien hoe het proces werkt”, vertelt Francette. “Vooral de korte tijd van ingrediënt tot bezorging vind ik interessant. Het proces bestaat uit zoveel onderdelen die allemaal samenkomen in één product. Die tijd is echt heel kort en daardoor houden jullie de maaltijden zo vers.”
Francette en haar collega’s keken van bovenaf door een raam in de keuken, vanwege de voedselveiligheid en hygiëne. “Mijn collega wilde het liefst naar beneden”, vertelt ze lachend verder. “Even overal goed naar kijken, zo leuk was het.”
De rondleiding door het pand en de uitleg over de keuken kregen de collega’s van De Valkenburcht van Uitgekookt-directeur Johan van Marle. “Zijn persoonlijke betrokkenheid valt direct op. Als hij de kantine in loopt, kent hij alle collega’s bij naam. Bij sommige bedrijven is het zo dat als de baas binnenkomt, iedereen rechtop gaat zitten uit angst iets verkeerd te doen. Bij Uitgekookt werkt dat absoluut niet zo. Je voelt direct dat Uitgekookt een familiebedrijf is en die familiaire cultuur niet verloren is gegaan.”
De hoge kwaliteit van de maaltijden van Uitgekookt heeft de verwachtingen van de bewoners én werknemers van De Valkenburcht overtroffen. Francette: “De maaltijden zien er mooi uit, ze zijn goed opgemaakt, jullie werken met verse producten en er is veel keuzevrijheid in grootte van de maaltijd en de soorten maaltijden.”
Een grote hoeveelheid maaltijden bestellen is voor De Valkenburcht de ideale oplossing. Francette zou het daarom alle bedrijven en instanties aanraden die een oplossing zoeken voor een kantine, zorginstanties, of bedrijven die collega’s hebben die op onregelmatige tijden behoefte hebben aan een gezonde maaltijd. “Als nieuwe zakelijke klant bij Uitgekookt gaat het direct heel goed. Wij zijn blij met jullie.”
Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.