groenten-gezonde-maaltijd-ingredienten
Gezond eten

Dit is een gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon betekent dat je genoeg energie en voedingsstoffen binnenkrijgt om je lichaam gezond te houden. De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een richtlijn voor een gezond voedingspatroon. In de Schijf van Vijf staan voedingsstoffen die je op dagelijkse basis nodig hebt.

In de jaren 50 werd de Schijf van Vijf ontworpen om mensen eenvoudig bewust te maken van goede en gezonde voeding. De basis van deze schijf is dat je elke dag genoeg uit elk van de vijf vakken kiest. Zo onderhoud je een gezond voedingspatroon. Het is daarbij belangrijk dat je niet elke dag hetzelfde eet, maar gevarieerd eet. Wij zeggen altijd: hoe meer kleur er op je bord ligt, hoe beter je maaltijd waarschijnlijk is.

De voordelen van een gezond voedingspatroon

Met een gezond voedingspatroon voel je je fitter, heb je een kleinere kans op diabetes, dementie en andere ziekten. Dat zeggen we niet zomaar. Dit blijkt uit een studie van de Universiteit van Maastricht. Het onderzoek laat zien dat dementie al jaren van tevoren opgespoord kan worden op hersenscans van mensen met een ongezonde leefstijl. Denk hierbij aan zware rokers, drinkers en mensen die alleen maar vet voedsel eten.

Gezond eten gaat ook gepaard met een goede werking en behoud van je cognitieve functies, blijkt uit onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. ‘Snoep, koek en vlees zou je minder moeten eten’, zegt Ondine Nieuwerth-van de Rest, voedingsexpert aan de Universiteit Wageningen tegen RTL. ‘Groente, fruit en volkoren producten zou je juist meer moeten eten.’ Naast groente en fruit wordt aangeraden om eens per week vis te eten en een paar keer per week kip of kalkoen.

En, niet geheel onbelangrijk: naast de gezondheidsvoordelen van een gevarieerd en gezond voedingspatroon is gezond eten vaak veel lekkerder dan elke dag dezelfde vette hap!

vers eten

Wat is een gezond voedingspatroon?

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is dus een goede basis voor een gezond voedingspatroon. Deze schijf bestaat uit vijf categorieën met weer allemaal verschillende mogelijkheden van eten.

De vijf onderdelen voor een gezond voedingspatroon zijn:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappel
  • Dranken

We lopen ze allemaal even kort langs.

Groente en fruit

Elke dag 250 gram groenten en 2 stuks fruit eten is een belangrijke vuistregel. 2 stuks fruit komt hierbij neer op ongeveer 200 gram. Twee aardbeien eten is dus niet genoeg. Het is belangrijk om groente én fruit te eten en niet te kiezen voor slechts een van de twee. Maaltijden van Uitgekookt hebben ongeveer 150-200 gram groenten. Er staat wekelijks een gezonde fruitschaal op ons menu, zodat jij het lekkerste fruit bestelt bij jouw gezonde maaltijden.

Smeer- en bereidingsvetten

Je lichaam heeft vetten nodig. Vet is brandstof voor het lichaam en zorgt voor de opname van vitamines A, D, E en K. Je hebt zowel verzadigde en onverzadigde vetten. Producten met meer onverzadigde vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Dit zijn producten als zachte margarine/halvarine en plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en olijfolie. De meer typische producten met verzadigd vet zijn koek, gebak en snacks. Het is goed om producten met verzadigde vetten met mate te eten, zodat je een gezond voedingspatroon aanhoudt.

Noten zijn gezonde tussendoortjes

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Zoveel opties! Het belangrijkste in deze categorie is de afwisseling. De gezonde producten in deze schijf zijn vis, schaal- en schelpdieren, onbewerkt vlees, eieren en peulvruchten (bruine bonen en linzen). Genoeg om uit te kiezen! Wij verwerken voldoende van deze producten in onze maaltijden. Elke week hebben we 3 soorten vis op het menu en meerdere maaltijden met peulvruchten, noten en zuivel. Zo helpen wij jou met een evenwichtig voedingspatroon.

Brood, graanproducten en aardappelen

Volkoren graanproducten geven je energie en zorgen voor belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, ijzer en jodium. In deze categorie is het vaak makkelijk om een switch te maken naar een gezond voedingspatroon: kies de volkoren variant van een product. Dus geen wit brood, maar volkoren brood. En zelf aardappelen koken, in plaats van kiezen voor aardappelpuree uit een zakje.

Dranken

Heb je wel eens een dag geen water gedronken? Zo ja, dan ben je die dag waarschijnlijk vermoeider geweest en heb je misschien hoofdpijn gehad. Je lichaam heeft vocht nodig. Door te plassen en zweten verlies je vocht. Dat vocht moet aangevuld worden. Neem altijd een glas drinken bij je maaltijd om genoeg vocht binnen te krijgen op een dag. Drink elke dag tussen de 1,5 en 2 liter water voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Drink per dag 1,5 tot 2 liter water

Een gezond voedingspatroon met de maaltijden van Uitgekookt

Wij vinden dat iedereen gezond moet kunnen eten, ook als je zelf geen tijd, zin of puf hebt om te koken. We zetten elke week weer maaltijden op het menu die passen binnen een gevarieerd en gezond voedingspatroon.

Wij koken zoals de meeste mensen thuis ook zouden koken, wanneer ze erop letten gezond te eten. Hierbij volgen we de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Dat betekent zo gezond en gevarieerd mogelijk, met volop groenten, de nodige voedingsstoffen en geen onnodige toevoegingen. Soms mag daar best een sausje, een klein beetje suiker (zoals bij stoofpeertjes) of paneermeel aan te pas komen. Zolang dit maar met mate is en past binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Met de maaltijden van Uitgekookt houd jij je bij je avondeten aan een gezond voedingspatroon zonder dat je daar zelf veel moeite voor hoeft te doen. Makkelijk hè?

Kennismaken?

Profiteer van onze aanbieding: 4 voor €20

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.