Over Uitgekookt

Dieetwensen

Bij Uitgekookt vind je diverse maaltijden die laag in zout en vet zijn. Bovendien vind je er maaltijden die met weinig suiker zijn bereid. Je komt meer te weten over voedingswaarden wanneer je op een specifieke maaltijd klikt.

Dieetwensen bij de maaltijden van Uitgekookt

Alhoewel je bij Uitgekookt geen dieetwensen kunt aangeven, worden sommige maaltijden wel met weinig zout, suiker en vet bereid. Dit is weergegeven in het label ‘gezondste keuze’ wanneer je op een maaltijd klikt. Daar vind je eveneens informatie betreffende de bereidingswijze, bewaaradvies, specifieke ingrediënten en allergieën.

De maaltijden van Uitgekookt zijn speciaal samengesteld door onze chefs en voedingsexpert. Hierdoor is jouw maaltijd zowel gezond, gevarieerd én lekker. De voedingsexpert zal de dieetwensen met betrekking tot zout, suiker en vet verwerken in de maaltijdservice. De gezonde maaltijden worden versterkt door de hoeveelheid groente en de daarbij behorende gezonde voedingsstoffen. Elke maaltijd is voorzien van 150- 200 gram verse groente. Geen zin in vlees? Kies dan voor een vegetarische maaltijd, waarvan er altijd minimaal 3 zijn. Daarnaast zien de voedingsexpert, kwaliteitsmanager en onafhankelijke instanties op het gebied van voedselveiligheid erop toe dat de maaltijden van Uitgekookt voldoen aan verschillende eisen op het gebied van gezondheid, voedselveiligheid en hygiëne.

Maaltijden met weinig zout

Wanneer je dieetwensen hebt door lichamelijke klachten zoals een hoge bloeddruk of vocht vasthouden, dan biedt eten dat laag is in zout een uitkomst. Bij een zoutarm dieet zul je producten mijden waar relatief veel zout in zit. Bovendien zal Uitgekookt bij andere producten geen overbodig zout toevoegen, terwijl dat misschien wel gebruikelijk is. Je lichaam heeft 1 tot 3 gram zout per dag nodig. In Nederland eten we gemiddeld ongeveer 10 gram zout per dag. Hierdoor kan het zijn dat jouw lichaam de hoeveelheid natrium (oftewel zout) niet goed verwerkt. Veel zout zit in kant-en-klare voedingsmiddelen, bij Uitgekookt wordt hier juist opgelet door eten aan te bieden dat laag is in zout. Dit is dus een uitkomst voor mensen met dieetwensen.

Een zoutarm dieet kan bijvoorbeeld nodig zijn bij nierziekten, hartklachten, leveraandoeningen of een zwangerschap. Vaak bepaalt een diëtist of arts welke dieetwensen er noodzakelijk zijn, dit kan verschillen van licht, matig tot een sterk zoutarm dieet. Een zoutloos dieet is er niet. Over het algemeen vermijd je bij een zoutarm dieet dan eten met veel zout, zoals kaas, vleeswaren, brood, groenten in blik, hartige snacks en chips. Bovendien wordt er bij het koken geen keukenzout toegevoegd en kun je kiezen voor zoutarme dieetproducten.

Ook een optie: maaltijden die laag zijn in vet

Voor velen bieden maaltijden met weinig vet een uitkomst. Bij bepaalde dieetwensen is het wenselijk om hiervoor te kiezen. Dit kan voortkomen uit specifieke aandoeningen gerelateerd aan bijvoorbeeld de lever, galblaas of bij een ERCP-onderzoek. Over het algemeen is het aanbevolen om bij een vetarm dieet te kiezen voor magere producten (magere vleeswaren, magere kaas, magere zuivelproducten). Daarnaast gebruik je zo weinig mogelijk bereidingsvet en vermijd je gefrituurde maaltijden en alcohol. Je kunt jouw vetarme eten bereiden door te braden, grillen, koken, stomen, pocheren, stoven of bakken met weinig vetstof.

Uitgekookt gebruikt zo weinig mogelijk vet tijdens het bereiden van de maaltijden. Als er toch vet gebruikt wordt, dan wordt er bewust gekozen voor vloeibare en gezonde plantaardige oliën. Naast de grote hoeveelheid groente en voldoende eiwitten, zitten er gezonde vetten in jouw kant-en-klaar maaltijd. De maaltijden die laag in vet zijn herken je aan het label 'gezondste keuze'.

Maaltijden die weinig suiker bevatten

Enkele maaltijden van Uitgekookt zijn met weinig suiker bereid. Wat houdt suikerarm eten precies in? Een product is suikerarm wanneer er maximaal 5 gram suiker per 100 gram of 2,5 gram per 100 milliliter is gebruikt. Een suikerarm dieet kan zorgen voor gewichtsverlies omdat er een verhoogde vetverbranding en een verminderd hongergevoel plaatsvindt. Daarnaast zal er een vermindering van darmklachten zijn. Door een teveel aan suiker kunnen de darmen namelijk worden geprikkeld. Ook zal er een lagere behoefte aan insuline zijn door een stabielere bloedsuikerspiegel. De maaltijden van Uitgekookt bevatten geen onnodige toevoegingen zoals overbodig suiker en zout. Verder wordt er ook met het volgende rekening gehouden:

  • In iedere maaltijd zitten voldoende eiwitten en gezonde vetten
  • De maaltijden bevatten koolhydraten met een lage glycemische index (GLI). Dit zorgt ervoor dat je bloedsuiker minder gaat schommelen en u langer verzadigd bent
  • De meeste groenten worden gestoomd, zodat er zoveel mogelijk vitamines behouden blijven
  • Er wordt zo weinig mogelijk vet gebruikt tijdens het bereiden van de maaltijden. Als er toch vet gebruikt wordt, wordt er bewust voor vloeibare en gezonde plantaardige oliën gekozen

Je vraagt je misschien af hoe gezond een magnetronmaaltijd is. Dit hangt natuurlijk af van de samenstelling van het gerecht. Net als bij een zelfgekookte maaltijd bepaal je zelf welke ingrediënten je toevoegt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een curry met kip, saus en witte rijst, maar ook voor veel groente, zilvervliesrijst en een beetje saus. Dit maakt al een groot verschil qua voedingsstoffen en hoe gezond jouw maaltijd over het algemeen is.

Probeer 4 kennismakingsmaaltijden voor maar €19,95

Van de Uitgekookt redactie

Wij koken graag, maar smullen ook van schrijven over eten! We geven je dan ook graag tips & tricks op het gebied van lekker en gezond eten en informeren over onze maaltijdservice.